skip to Main Content

Wat is PIM?

Vaak bestaan marketingteams uit een beperkt aantal personen die over meerdere competenties beschikken. Met de komst van e-commerce is het aantal digitale competenties fors gegroeid. Niet alleen de inhoudelijkheid van het vak verandert snel ook de hoeveelheid werk om webshops optimaal werkend te houden neemt hand over hand toe.

Eén van die taken is het blijven vullen van de site met relevante productinformatie. Vaak zelfs op meerdere plaatsen in het systeem. Groei kan stagneren omdat dit eenvoudig niet meer bij te benen is. Daarbij kan het zijn dat omdat dezelfde informatie in verschillende systemen wordt geplaatst er onduidelijkheid ontstaat over de juistheid van data, er is geen ‘one truth’. Met als gevolg veel tijdverlies doordat de informatie opnieuw op juistheid gecontroleerd moet worden.

Er is een oplossing voor: PIM (Product Informatie Management).

Wat lost PIM concreet voor u op?
Een PIM systeem is één leidende informatiebron die alle informatie reguleert tussen verschillende systemen (denk aan ERP systemen, boekhoud systemen, POS systemen, webshops, etc.). Hierdoor ontstaat consistentie van data (one truth). Bijvoorbeeld: als zowel het kassasysteem als de webshop van een organisatie op het PIM systeem zijn aangesloten dan zal de informatie over het assortiment op beide plaatsen gelijk zijn. De kans dat er verschillen ontstaan tussen data, neemt hierdoor sterk af.

Enkele toepassingen die een PIM systeem uitvoert zijn:

  • Import & export van product informatie in verschillende formaten
  • Synchronisatie mogelijkheden met andere systemen
  • Verscheidenheid in type content (tekst, beeld, video, geluid)
  • Validatie van data
Back To Top