skip to Main Content

 

Hoe analyseert en gebruikt schoenenproducent Van Drunen Schoenfabriek haar Small Data vanuit Grensloos Pluriform?

Jaarlijks verlaten ruim honderdvijftigduizend paren schoenen de fabrieken in India en Tunesië. Van Drunen Schoenfabriek is vanaf 2003 operationeel met de applicatie Pluriform e-logistics & e-commerce en destijds gestart vanuit een MS-DOS platform.

Peter van Drunen Project manager ICT van Van Drunen Schoenfabriek vertelt:

“Van Drunen Schoenfabriek produceert nu zowel dames- als herenschoenen (merken Durea, Gijs en Lerora) en in Pluriform worden alle verschillende onderdelen van een schoen geregistreerd. Dit zijn vaak bouwstenen van onderdelen die weer uit andere onderdelen bestaan. Vaak wel 200. Allemaal los. Van Drunen Schoenfabriek produceert op basis van klantorders. Dus door productie orders te genereren op basis van verkoop. Alle klantorders worden verzameld tot 1 productieorder voor een specifieke schoen.”

We stelden hem de vraag om enkele voorbeelden te noemen van het analyseren van data uit Grensloos Pluriform waarmee ook daadwerkelijk beslissingen genomen worden.

Peter van Drunen: “Een actueel voorbeeld is dat we sinds kort de verkoopstatistiek analyseren op daadwerkelijk geleverde paren schoenen, op klantniveau, en daar voegen we vanuit de retailer de daadwerkelijk verkochte schoenen toe. Zo zien we welke modellen goed en minder goed lopen en kunnen we sneller schakelen. Tevens kunnen we ook de haalbaarheid van omruilverzoeken door retailers beter inschatten en afhandelen. Zo neemt bij hem de voorraad af en ontstaat er ruimte om nieuwe modellen bij te bestellen. Een ander meer logistiek voorbeeld is dat we de productie doorlooptijd van onze orthopedische schoenen vastleggen zodat we kunnen zien of we binnen onze belofte van levertijd aan de klanten blijven en of we in de productie overcapaciteit of handjes te kort hebben.”

“Dat zijn mooie voorbeelden, heb je er nog meer?”

“Nou zeker, in de schoenprijs moeten alle kosten verrekend worden. We checken o.a. aan de hand van de inkoopfacturen of deze calculaties kloppen. Dit geldt ook voor de transportkosten. Zo kwamen we er achter dat onze transportkosten omlaag moesten. Inmiddels hebben we een andere transporteur met betere voorwaarden in de hand genomen.”

Peter voegt er aan toe: “We combineren vaak data uit Grensloos Pluriform met ervaring uit de praktijk en de beschikbare arbeidstijd en machine capaciteit. Denk aan de keuze om zelf hier in het warehouse of door onze eigen fabriek in Tunesië te laten etiketteren. Ging dat overigens eerst op orderproductieniveau, nu doen we dat op klantniveau. Wat weer een stap in de logistiek scheelt.”

“Wij gebruiken een applicatie om precies te bepalen hoe we zoveel mogelijk onderdelen van een schoen uit leer kunnen snijden op onze snijtafels, met zo weinig mogelijk snijverlies. Dit importeren we in Pluriform in zodat we ermee kunnen rekenen en de inkoop van leer kunnen aansturen.”

Van Drunen Schoenfabriek stelt dus doelen die a.h.v. haar Small Data bepaald en gevolgd worden. Denk aan: het verkorten van doorlooptijden in de productie, het bepalen van verkoopprijzen en inkoopprijs plafonds, analyse van voorraden om overschotten te voorkomen en het bepalen wanneer een productieorder start met just in time delivery van de benodigde grondstoffen.

Peter vertelde verder dat hij vermoedt dat ongeveer voor driekwart van de tijd beslissingen genomen worden op basis van data en de rest op basis van praktijkervaring. Het volgen van de schoenenmodetrends gebeurt toch nog op gevoel. Big Data komt ook om de hoek kijken omdat ze branche brede data volgen. De koppeling hiermee rechtstreeks in Grensloos Pluriform is nog niet gemaakt, dat is een volgende stap. Wel maakt men de managementstatistieken steeds meer visueel. Dashboards worden in Pluriform voor alle functies in het bedrijf op maat aangemaakt.

Een laatste voorbeeld van Peter “Onlangs hebben we uit Grensloos Pluriform op consumentniveau alle bestellers van onze GIJS herenschoenen van grote en brede maten geselecteerd en dit gekoppeld aan de voorraad en deze mensen een persoonlijke mail gestuurd. We zagen meteen meer views en clicks in onze webshop toenemen.”

En met de opmerking: “Nu willen we hier ook data uit Facebook Effective Profiles aan koppelen. Ook daar kunnen we ook nog veel resultaat mee halen” sluit Peter van Drunen het interview af.

Back To Top