skip to Main Content

Er is geen betere e-logistics & e-commerce ERP oplossing dan Pluriform

Van Drunen Schoenfabriek uit Drunen maakt al zevenenzestig jaar comfortabele damesschoenen met een modieuze uitstraling en een onovertroffen pasvorm. Sinds de oprichting van Durea in 1948 door Petrus van Drunen hebben er drie generaties aan het roer gestaan en is de vierde alweer in aantocht. Sinds 1984 is Peter van Drunen sr. algemeen directeur en o.a. verantwoordelijk voor de automatisering binnen het familiebedrijf. Wij werken met de stabiele en betrouwbare Pluriform e-logistics & e-commerce software. Ik heb nog nooit grote problemen of een crash meegemaakt, aldus Peter van Drunen.

Vanaf het prille begin legt Durea zich toe op het produceren van damesschoenen. Sinds anderhalf jaar zijn daar ook herenschoenen bij gekomen, de Gijs herenschoenen. Wij hebben in Drunen een productielocatie waar zo’n vijfenvijftig collega’s zich bezighouden met productontwikkeling, het maken van proefseries en het produceren van semi-orthopedische schoenen. Daarnaast wordt op onze productielocaties in Tunesië en India een groot deel van de schoenen geproduceerd. Jaarlijks zijn dat zo’n 200.000 paar kwaliteitsschoenen, aldus de trotse directeur Peter van Drunen. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat niets met schoenen te maken heeft. Financiën, HRM en automatisering zijn dan ook mijn belangrijkste verantwoordelijkheden.

Bedrijfsbrede automatisering
Durea is vanaf 2003 operationeel met Pluriform e-logistics & e-commerce en destijds gestart vanuit een MS-DOS platform. Ook heeft Durea met de voorloper van Pluriform gewerkt, namelijk Travers en Salvers. Ik was drie dagen in functie toen ik met de directeur van grensloos ESi IT Solutions, Joost Eras, aan tafel zat om over de automatisering van ons bedrijf te praten. Onze administratie, de voorraadcontrole in het magazijn, zijn wij begonnen met een Commodore 64. Dat waren nog eens tijden, lacht Van Drunen. Binnen Pluriform e-logistics & e-commerce gebruiken we alle functionaliteit op de loonadministratie na. Het belangrijkste van Pluriform is dat het een integrale oplossing is voor alle processen in je bedrijf. Met een goede opening naar een Office omgeving waarbinnen je ook het nodige kunt doen. Je hebt niet te maken met vele stukjes software die je op allerlei manieren aan elkaar moet zien te knopen. Het gebruik kunnen maken van je Office-omgeving in combinatie met Pluriform maakt het tot een heel krachtig instrument.

Voorsprong op concurrentie
Durea had, zeker in de begin jaren, door haar automatisering een duidelijke voorsprong op haar concurrenten als het gaat om de informatievoorziening naar afnemers. Wij legden zaken als logistieke informatie, alle voortgangsinformatie over producties en dergelijke eenvoudig vast in Pluriform Logistics. Op die manier waren wij in staat onze winkeliers heel snel en adequaat te informeren over de stand van zaken betreffende hun orders. Pluriform bewees zich als een bijzonder krachtig managementinformatiesysteem. Het automatiseren van welk proces dan ook levert uiteindelijk voordeel op. Het zou mooi zijn als we door het toepassen van slimmigheden ook in de huidige en toekomstige tijd meer voorsprong kunnen nemen. Waar het voor ons binnen Pluriform met name om draait, is de beschikbare functionaliteit in de productieomgeving “het logistieke verhaal”. Denk aan het verplaatsen van voorraden waar een hele formulierenstroom aan vast zit. Het bewaken van de voorraden op diverse locaties en het kunnen volgen van de verschillende stadia van de productie. Dit is eenvoudig in te richten binnen het systeem. Order Entry en dergelijke moet natuurlijk goed werken, maar de vertaling daarvan naar productie en uiteindelijk naar uitlevering is het grootste voordeel dat wij in Pluriform Logistics zien.

Webapplicaties
Met de komst van webapplicaties van Pluriform zijn er ook voor Durea nieuwe deuren open gegaan. Middels het dealerportaal kunnen we nu beter de regie voeren over wat wij onze winkeliers aanbieden in de business-to-business webshop. Onze klanten maken gebruik van een online klantenaccount waarmee ze 24 uur per dag inzage hebben in hun ordergegevens. Ze kunnen op ieder moment schoenen bestellen uit voorraad. Ook maken wij met onze Pluriform oplossing gebruik van het vertegenwoordigers web portaal. Dit biedt gebruikers de mogelijkheid om bijvoorbeeld hun e-mail en agenda op afstand te raadplegen en te bedienen. Vertegenwoordigers kunnen op eenvoudige manier aan Order Entry doen, maar ook heel makkelijk informatie over orders, leveringen en facturen van klanten naar boven halen. Bijkomend voordeel is dat een aantal van de webportalen zonder een snelle internetverbinding toepasbaar zijn, aldus Van Drunen. Momenteel bekijken wij het toepassen van het Intranet/HRM web portaal binnen Pluriform. Daarin zien wij een prima mogelijkheid om de communicatie met onze mensen nog beter tot stand te brengen. Alle portalen vormen een integraal onderdeel van het automatiseringssysteem waardoor je het steevast hebt over data-integratie. Het eenmalig vastleggen van informatie levert veel voordeel op.

Webshop met servicepunten
De nieuwste uitdaging voor Durea betreft het consumentenportaal. Hiermee bereiken we de consument die zichzelf bedient via het internet. In eerste instantie brengen wij hier ons Gijs-assortiment aan de man, en in een later stadium willen wij dit uitbreiden met onze damesschoenen. Wij willen uiteindelijk naar een multichannel performance toe om beter bereikbaar te zijn en om onze beschikbaarheid beter te tonen. In deze tijd is dit onontbeerlijk. Als de consument op het web op zoek is naar onze producten, moeten we vanzelfsprekend gevonden worden. Er zijn winkeliers die dit prima zelf doen, maar we zien dat het nog te weinig gebeurd. Als je daardoor omzet dreigt te missen, moet je daarop inspelen. Onze winkeliers vormen zogezegd de servicepunten. Wij geloven in de kennis en kunde van de betere schoenendetaillist. Alleen deze vakmensen zijn in staat de consument te adviseren over de belangrijke aspecten van Durea/Gijs-schoenen. De consument verwijzen wij door naar hen. Ons product moet goed begeleid worden in het aankoopproces. De pasvorm van de schoen is daarin een belangrijk element en dat vergt enige begeleiding.

Samenwerking
De contacten met grensloos zijn prima. We zijn het niet altijd met elkaar eens maar komen uiteindelijk altijd samen tot een oplossing en dat telt. Je weet dat je met vragen en/of ideeën mag komen waarmee in de werkelijkheid ook echt iets gebeurd. De kleinschaligheid en het familiaire karakter van grensloos ervaren wij als bijzonder prettig. Het is makkelijker communiceren en je hoeft bijvoorbeeld niet iedere melding in een systeem in te voeren, gewoon bellen mag ook. Iets dat bij de grotere softwarebedrijven al een stuk lastiger wordt.

Pluriform e-logistics & e-commerce sluit goed aan bij de basale processen binnen een organisatie. Alleen daarom al is het voor elke organisatie inzetbaar, hoe groot of hoe klein die organisatie ook is. Pluriform is stabiel en betrouwbaar systeem waarmee ik sinds de start in 2003 nog nooit een crash of een groot probleem heb gehad. Kijk je verder naar specifieke toepassingen dan kom je automatisch terecht bij je eigen modules. Neem onze productiemodule, daar zit veel meer maatwerk in en is dus minder basaal. Als bedrijf haal je daar voordelen uit, mits het goed aansluit op de bedrijfsvoering natuurlijk. Uiteraard heb ik wel eens naar andere automatiseringssystemen gekeken maar ik ben nog geen betere dan Pluriform tegengekomen. We wilden een goed systeem hebben dat betrouwbaar is, waarmee de bedrijfsprocessen gevolgd kunnen worden en waarbij wij zelf kunnen administreren en vastleggen. Pluriform kent geen nadelen, als organisatie moet je het gewoon hebben. Je kunt er simpelweg niet buiten, glimlacht Van Drunen. Van onze keus voor Pluriform heb ik dan ook nog nooit spijt gehad. Geen enkele organisatie kan vandaag de dag nog zonder automatiseringssysteem.

Back To Top